Pagina's

zaterdag 9 mei 2015

Kweek je eigen tomaten


31 maart 2015:
Kies een tomaat uit je groentela en vul een bakje met potgrond. 
Ik gebruikte hier een cherry tomaatje van de bekende blauw-witte supermarkt.

Ik verzamel het hele jaar door plastic bakjes, zodat ik in het voorjaar genoeg heb om van alles en nog wat in op te kweken. Mijn vensterbank staat momenteel vol met bakjes pepertjes, komkommers en meer.


Snij de tomaat doormidden.



Leg de tomaat in het bakje en strooi er vervolgens nog een laagje aarde overheen. Druk voorzichtig aan, maar stop de tomaat niet te diep!
Geef meteen ook wat water.



9 april 2015: 

Na ongeveer een week komt het eerste plantje op. Het kan zijn dat de tomaat een beetje gaat schimmelen in de grond, maar dat geeft niets. Stop de tomaat zo nodig een beetje terug de grond in en druk een beetje aan. De mijne ging een beetje los liggen door het water geven.



29 april: inmiddels zijn er al flink wat stekjes uit de grond geschoten!



9 mei:
Er blijven maar nieuwe plantjes uit komen!


Tevens ook tijd om de boel te gaan verpotten!!!

Cherry tomaatjes kunnen prima groeien in de vensterbank, maar als je ze de ruimte geeft in de volle grond (liefst pas na IJsheiligen/15 mei), zul je een nog veel grotere oogst hebben.

Of deze plantjes echt tomaatjes voort zullen gaan brengen, weet ik nu natuurlijk nog niet. Ik houd jullie op de hoogte!

N.B. Het werden hele grote tomatenplanten, waar we flink wat tomaatjes van hebben kunnen eten!

4 opmerkingen:

  1. Wat leuk ik wist niet dat dat op deze manier kon, dank voor de tip!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wist ook niet dat het zo kon. Dank je wel. Wanneer moeten tomatenplantjes verpot worden. Ze zijn nu 15 cm hoog (drie in een glazen vaas)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou ja, wat geweldig zeg! Ik ben benieuwd of er ook echt tomaatjes aan gaan groeien... want dan ga ik het ook een keer proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En heb je al resultaat? Ik vraag me af wanneer er dan werkelijk een tomaatje begint te groeien?!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen

© 2010-2011 by KnutselMar. All rights reserved by http://ranjameteenrietje.blogspot.com/