Pagina's

woensdag 6 april 2022

Handbike (Uniek Sporten)


Mijn eerste ritje met de handbike. Filmpje te zien op TikTok

Al heel lang had ik de wens voor een handbike. Ik heb in het verleden meerdere malen een aanvragen proberen te doen bij de WMO, maar die werd even zo vaak afgewezen. Dit omdat ik al een handbewogen rolstoel in bruikleen heb plus een scootmobiel.

Een handbike dient een heel ander doel voor mij, namelijk: sporten. Conditie opbouwen, spieren trainen en lekker bezig zijn in de buitenlucht. 
De scootmobiel is voor de zogenoemde "ADL*" oftewel de alledaagse dingen, zoals de hond uitlaten, boodschappen doen, even bij iemand langsgaan etcetera. Dat lukt niet met een handbike, zeker niet op dagen dat ik veel pijn heb, moe ben, even op moet schieten of als het slecht weer is.
De opvouwbare rolstoel is om mee te nemen in de auto als we ergens naar toe gaan.
Zonder rolstoel en scootmobiel ben ik eigenlijk nergens. Toch bleef sporten een grote wens. Zeker in tijden van corona, toen er weinig meer kon. Zelfs mijn wekelijkse zwemuurtje was toen voorbij. 

Ik zag door de bomen het bos niet meer in handbike-mogelijkheden. Bovendien is het een dure aanschaf, zeker als je niet weet of het wel lukt. Op den duur kwam ik op de site van de Welzorg terecht. Ik zag dat zij een samenwerking hadden met de site Uniek Sporten. Ik had hier nog nooit van gehoord. Maar blijkbaar zijn dit verschillende instanties die gehandicapte mensen willen helpen weer te gaan sporten. Ze beschikken onder andere over verschillende modellen uitleen rolstoelen die je gratis een half jaar lang mag uitproberen (handbikes, ligbikes, sportrolstoelen...). Dat klonk bijna te mooi om waar te zijn. En dat was het ook.... onze provincie Zeeland deed hier niet aan mee. Ik werd wel in contact gebracht met de coördinator van onze regio, maar hij kon op dat moment helaas ook niets voor mij betekenen. Hij beloofde wel contact met me te onderhouden en in de gaten te blijven houden wanneer Zeeland mee ging doen. 
Afgelopen voorjaar was het eindelijk zover. Ik kon een aanvraag doen voor de uitleen handbike. Ik ben de eerste in heel Zeeland die dit mag gaan uitproberen. Inmiddels heb ik de handbike een paar weken in mijn bezit. Als het me goed bevalt, kan ik een officiële aanvraag doen. Eerst nogmaals bij de gemeente (WMO) maar als zij het afwijzen, gaat Uniek Sporten me helpen met de aanschaf hiervan.

Mijn eerste ervaringen zijn heel positief. De handbike werd op maat afgesteld (echte persoonlijke aanpassingen kunnen ze op een uitleen stoel niet doen, maar eventueel later wel op je eigen handbike) en ik kon aan de slag. Het aankoppelen was even lastig in het begin, maar ook een kwestie van wennen. Daarbij kiept de rolstoel wat achterover (de voorwieltjes moeten tenslotte van de grond af komen), wat in eerste instantie een beetje eng aanvoelt.

Het eerste rondje is mijn dochter meegereden, om te kijken of het goed ging. Ik ben toen achterover een greppeltje in gedoken, en de stoel klapte 180 graden om. Ik heb hierbij mijn arm open gehaald aan het asfalt. De tweede dag kiepte ik wederom bijna om, maar wist ik een val te voorkomen. Daarna heb ik gelukkig geen ongelukken meer gehad.
Mijn tweede rondje (eerste keer alleen) was loeizwaar. Ik wist amper nog thuis te komen. Mijn armen waren totaal verzuurd. Iets te veel van het goede dus. Ik heb geen elektrische ondersteuning erop. Iets wat overigens wel mogelijk is. Maar ik wil het graag zónder proberen, juist om mijn armkracht op te bouwen.
Daarna ben ik het gaan opbouwen, om de dag een rondje van 2 á 2,5 kilometer. De laatste keer dat ik reed (na 2 weken oefenen) was een rondje van 3.5 km. Helaas is het nu even slecht weer, maar hopelijk kan ik er snel weer op uit.
Een handige site om je vorderingen bij te houden is Strava (wil je me volgen, vraag dan even naar mijn gegevens).

Meer weten over mijn verhaal: Klik dan hier op het interview dat onlangs in de krant stond, over mijn handbike. Ik twijfelde of ik hieraan mee wilde werken, maar ik heb er enorm veel positieve reacties op gehad. Een tv-interview heb ik wel afgeslagen. Dat vond ik iets te veel van het goede ;)



Heerlijk erop uit, dit voelt zó fijn!


* algemene dagelijkse levensverrichtingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

© 2010-2011 by KnutselMar. All rights reserved by http://ranjameteenrietje.blogspot.com/