Pagina's

dinsdag 21 juni 2011

Zelf friet maken


Wellicht wat apart, maar dinsdag is onze friet-dag*. Voor een ieder die het morgen (of zaterdag, of zondag of ...?) eet, hier een recept voor zelfgebakken friet.

Zo maak je patat:

Schil de aardappels en snijd ze in reepjes. Was de aardappels schoon in water.


Dep de friet met een theedoek droog en verwarm de frietpan tot 140 graden. Bak de friet nu in 5 minuten voor. Het beste is het de friet een half uurtje te laten afkoelen en uitdruipen, maar je kunt ze ook vrijwel meteen opnieuw bakken.

Zet de frietpan nu op 180 graden. Bak de friet in ongeveer 2 minuten af (dit gaat iets sneller dan de fabrieksfriet uit de diepvries). Haal de friet uit de pan, strooi er naar wens zout overheen en eet smakelijk!

Het is mogelijk overgebleven voorgebakken frietjes in te vriezen. Ze vriezen in tegenstelling tot fabrieksfriet echter wel allemaal aan elkaar, dus het is verstandig ze in niet al te grote porties in te vriezen en/of tijdig (in de koelkast) te laten ontdooien voor gebruik.


Doe overigens niet als mij en snijd voorzichtig! Ik heb 2 uur met een bloedende duim gelopen (zelfs na 5 pleisters over elkaar geplakt bleef het bloed erdoor heen stromen). Ten einde raad heb ik me laten intapen door mijn privé EHBO-er (Koos).


* Op dinsdag staat de frietbus hier altijd om de hoek, op het dorpsplein. Daarom hebben wij onze friet-dag ook maar omgezet naar de dinsdag, aangezien we van die geur altijd zin in patatjes kregen ;)

2 opmerkingen:

  1. Wij krijgen ook altijd zin als we die frietbus zien staan op dinsdag.............. wel een idee om de frietdag dan op dinsdag te doen, bij ons is hij altijd nog op zaterdag. Maar de friet van dat busje is errug lekker toen we aan het verbouwen waren maakten we er weleens gebruik van :) (lekker hé zelfgesneden patat..mmhh)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie op mijn blog!
    Die frietjes lijken me heerlijk! Om de een of andere reden "durf" ik nooit zo goed zelf friet te maken en bakken.. Maar ik denk dat ik het toch maar eens ga proberen!

    BeantwoordenVerwijderen

© 2010-2011 by KnutselMar. All rights reserved by http://ranjameteenrietje.blogspot.com/